Doorgaan naar hoofdcontent

Bespreking kinderconferentie


Gegeven
Op 28 september organiseren de kinderbuurt coaches van Welzijn Capelle in opdracht van de gemeente Capelle aan den IJssel de Kinderconferentie in Cultuurpodium CAPSLOC. Kinderen uit de groepen 6, 7 en 8 zullen gevraagd worden aan deze dag deel te nemen. Het thema voor dit jaar zal gaan over social media. Twee jaar geleden was dit superhelden. De kinderen volgde toen verschillende workshop waarbij ze oplossingen bedachten voor aandachtpunten in de wijk. Het jaar erop (dus vorig jaar) werden deze punten onder de loop gebracht door de gemeente en gingen hiermee aan de slag. Zo zal ook dit jaar de gemeente weer een jaar de tijd hebben om de belangrijke punten onder de aandacht te brengen.

Gedaan
22 mei werd de tweede vergadering gehouden. Om zoveel mogelijk input te krijgen is mij gevraagd deze vergadering bij te wonen. We begonnen met een uitleg wat de dag inhoud en wat het doel is namelijk de kinderen een stem te geven en van hen te horen wat er goed gaat in de wijken en wat er beter kan. Net als voorgaande jaren heeft deze dag ook een thema gekregen namelijk social media. Aan de hand van een brainstormsessie zijn we gaan kijken wat hier bij past. Een aantal thema’s waar wij op uit kwamen zijn: realiteit, identiteit, influencers en fake news. Deze onderwerpen zijn nog steeds gaande binnen social media en hebben een belangrijke impact als het gaat om jongeren. Op deze manier maken we het interessant voor jongeren en hopen we ook iets los te maken.



Geleerd

Uit de brainstorm sessie ontwikkelde zich al wat interessante ideeën. Je merkt dat wanneer je jouw ideeën uit andere hierop kunnen inhaken en zich zo interessante ideeën voor doen. Dit vindt ik dan ook het leuke aan dit soort brainstormsessies; niks is fout. Het maken van een ‘dagprogramma’  gericht op jongeren tussen de 9 – 11 jaar is ook nieuw voor mij maar erg interessant. Deze doelgroep is natuurlijk lastig te bereiken vooral in de tijd van nu waar social media al een grote rol speelt. Wat ook een voordeel kan hebben. Vragen die ik mij dan stel is: Wat trekt jongeren en hoe spoor je deze aan om een bepaalde mening/input te geven over jouw gekozen thema.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Thema avond

Gegeven Woensdag 20 februari is mij gevraagd met te gaan naar de thema avond in het isala theater. De avond stond in het teken van vrijwilligers en wij als Welzijn Capelle stonden hier met een kraam om onszelf te promoten. Gedaan Ik heb voorgesteld mijn camera mee te nemen zodat ik foto’s kan maken van de avond. Ik heb de dagen ervoor wat vragen opgesteld over vrijwilligerswerk die ik de gasten daar kan stellen/ en ook zo in gesprek te komen. Hier wordt later een kort verslag van geschreven die intern op Ids geplaatst wordt. Geleerd Helaas zijn de foto’s mislukt. Ik baalde hier enorm van, omdat ik deze graag in het verslag wilde gebruiken. Ik beheers nog niet genoeg de instellingen waardoor het te donker was om foto’s te maken. Ook het interviewen liep iets anders dan verwacht. Ik voelde me heel ongemakkelijk, omdat ik te weinig kennis had over welzijn Capelle. Ik kon daardoor de vragen niet goed beantwoorden waardoor er pijnlijke stiltes vielen.

Enquête beeldbank

Gegeven Vanuit PR hebben wij toegang tot alle beelden. Dit houd in dat wanneer ik een geen geschikte foto zie ik opzoek ga naar een rechtvrije stockfoto via het internet. Voor andere geldt dit niet en moeten zij het alleen doen met de beelden in de beeldbank. Met behulp van het maken van een enquête willen wij inventariseren met welke beelden de beeldbank van Identity Cloud moet worden uitgebreid. Aan de hand van deze enquête gaan we aanvullende foto’s selecteren en toevoegen aan de beeldbank. Gedaan Ik ben gaan kijken welke beelden er nu in de beeldbank staan en heb deze in categorieën verdeeld. Deze thema’s heb ik vervolgens onderverdeeld in vragen. Via desktopresearch ben ik een bedrijf tegen gekomen die beelden zoekt voor organisaties. Aan de hand van hun vragen die ze stellen aan organisaties heb ik mijn enquête nog wat kunnen uitbreiden. Geleerd De enquêtes worden gemaakt via Survio. Hier hebben wij een bussines account op met diverse mogelijkheden. Ik heb geleerd m...